1. Η Βουλή με την αυξημένη πλειοψηφία των 3/5 αποφασίζει να προβεί σε αναθεώρηση του άρθρου 32 Σ περί της διαδικασίας εκλογής του ΠτΔ και να ψηφίζεται αυτός εξ αρχής με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών. Μπορεί να πράξει την αναθεώρηση αυτή;
Στο άρθρο 32 Σ προβλέπεται η διαδικασία εκλογής του ΠτΔ. Ο ΠτΔ αποτελεί τον ρυθμιστή του πολιτεύματος και ένα από τα σημαντικά πολιτικά πρόσωπα της χώρας, ο οποίος την εκπροσωπεί δημοσίως στο εξωτερικό. Ο ρόλος του είναι κομβικός στην άσκηση της προεδρευόμενης κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Και τούτο διότι, δεν ασκεί όλες τις αρμοδιότητες ο ίδιος και δη, την εκτελεστική εξουσία, αλλά συμπράττει στην άσκηση της νομοθετικής και εκτελεστικής λειτουργίας με περιορισμένες αρμοδιότητες. Σε αντίθετη περίπτωση, το πολίτευμα της Ελλάδας θα ήταν προεδρική και όχι προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία.
Η οποιαδήποτε αλλαγή στη θέση και φύση του ρόλου του ΠτΔ μπορεί να επηρεάσει την άσκηση του πολιτεύματος. Αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι η αλλαγή μίας διαδικασίας δεν εμπίπτει στις ουσιώδεις συνταγματικές διατάξεις που αφορούν στη βάση και στη μορφή του πολιτεύματος, η σκέψη τούτη δεν ισχύει. Η ψήφιση του ΠτΔ με διαφορετική πλειοψηφία βάλλει τόσο κατά του κοινοβουλευτικού, όσο και κατά του προεδρευόμενου χρκτ του πολιτεύματος της χώρας. Και τούτο διότι, προκειμένου η Κυβέρνηση να μην ασκεί ανεμπόδιστη το ρόλο της, αλλά και ο ΠτΔ να μην γίνεται φερέφωνο αυτής, οφείλει να τηρούνται οι συνταγματικές δικλείδες που έχουν τεθεί. Οποιαδήποτε διαφοροποίηση δεν αποτελεί απλή διαδικαστική αλλαγή αλλά θίγει έμμεσα το πολίτευμα το ίδιο, καθιστώντας τυχόν αναθεώρηση της διάταξης αυτής ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα μη συνταγματικά ανεκτή.
2. Οι συνταγματικά κατοχυρωμένες Ανεξάρτητες Αρχές αφορούν:
1. Προστασία των προσωπικών δεδομένων (άρθρο 9Α Σ).
2. Έλεγχος του κράτους στη ραδιοφωνία και στην τηλεόραση μέσω του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) (άρθρο 15 παρ. 2 Σ).
3. Διασφάλιση απορρήτου των επικοινωνιών (άρθρο 19 παρ. 2 Σ).
4. Έλεγχος προσλήψεων στο δημόσιο και στον ευρύτερο τομέα του δημοσίου είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή (άρθρο 103 παρ. 7 Σ).
5. Αρμοδιότητες του «Συνηγόρου του Πολίτη» (άρθρο 103 παρ. 9 Σ).
Οι Ανεξάρτητες Αρχές αποτελούν κρατικά όργανα που τελούν υπό ορισμένο καθεστώς, το οποίο προσιδιάζει στην άσκηση από αυτά εξουσίας, το οποίο φέρει το διακριτικό γνώρισμα της ανεξαρτησίας (βλ. απόφαση δικαστηρίου επί υπόθεσης C-518/07 Επιτροπή κ. Γερμανίας, σκέψη 25). Συνεπώς, και τα όργανα που την ασκούν συνιστούν ανεξάρτητα όργανα, τα οποία δε δέχονται επιρροή από την πολιτική εξουσία ή την άσκηση του νομοθετικού έργου. Οι συνταγματικές επιταγές και εγγυήσεις της ανεξαρτησίας των Ανεξάρτητων Αρχών στηρίζονται στα ακόλουθα σημεία:
- Σε όσα καθορίζονται στο Σύνταγμα, ασκείται αποκλειστικά ανεξάρτητη εξουσία. Τούτο σημαίνει ότι τα ανεξάρτητα αυτά όργανα δεν μπορούν να ασκήσουν την κρατική εξουσία και δε δέχονται συσχέτιση με φορείς της πολιτικής εξουσίας. Στα πλαίσια αυτά, ανεξάρτητος είναι και ο έλεγχος της νομιμότητάς τους, με εξαίρεση τον δικαστικό που υπόκεινται δικαιοκρατικώς και οι ίδιες.
- Πέρα από τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί, αναλαμβάνουν να συμπράττουν υποχρεωτικά και στις λοιπές αρμοδιότητες, ιδίως νομοθετικού ή κανονιστικού χρκτ, που έχουν ανατεθεί σε άλλα όργανα του ίδιου πεδίου.
- Όλες οι πράξεις τους, δεδομένου ότι δεν συνιστούν πολιτικές πράξεις, πρέπει να είναι νομικά θεμελιωμένες.
Οι εγγυήσεις αυτές μπορεί να είναι προσωπικές, λειτουργικές ή το ορισμένο θητείας.
1. Προσωπική = αφορά σε κάθε μέλος της ανεξάρτητης αρχής και στο καθεστώς του δεσμού που τον συνδέει με αυτή. Η προσβολή της επέρχεται όταν τρίτοι φορείς επιδιώκουν έμμεσα να επηρεάσουν την άσκηση της ανεξάρτητης κρίσης των μελών της Αρχής. Συνδέεται άμεσα με την αρχή της αμεροληψίας.
2. Λειτουργική = αφορά στην άσκηση των καθηκόντων κάθε μέλους της ανεξάρτητης αρχής, η οποία πρέπει να ασκείται κατά τη γνώμη και την κρίση του μέλους και όχι επηρεαζόμενη από τη γνώμη ή βούληση ετέρων παραγόντων, εκτός η εντός της Αρχής. Η τυχόν επέμβαση τρίτου παράγοντα μπορεί να γίνει πριν από τη λήψη της απόφασης (προληπτική) ή και μεταγενέστερα αυτής κατά την παραγωγή εννόμων συνεπειών (κατασταλτική). Σε κάθε περίπτωση, είναι απαγορευμένη. Έτσι, η λειτουργική ανεξαρτησία του οργάνου είναι συνεχής, ακόμη και σε σημεία που τα μέλη δε διαθέτουν προσωρινά τη δική τους.
3. Ορισμένο θητείας = ορισμένη διάρκεια της θητείας των μελών της Αρχής. Είναι άμεσα συνυφασμένη με την αρχή της προσωπικής ανεξαρτησίας. Αποτελεί εγγύηση του αδιατάρακτου της θητείας των μελών κατά τον ορισμένο χρόνο διάρκειας αυτής.
3. Δημόσιος υπάλληλος παραπέμφθηκε ενώπιον του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου για εξύβριση. Το δικαστήριο ανέβαλε τη δίκη, καθώς δεν ελήφθη άδεια για την παραπομπή του από το υπηρεσιακό συμβούλιο της υπηρεσίας του. Έπραξε σωστά;
Oι κάθε είδους πρόσθετες αποδοχές ή απολαβές των υπαλλήλων του προηγούμενου άρθρου δεν μπορεί να είναι κατά μήνα ανώτερες από το σύνολο των αποδοχών της οργανικής τους θέσης. Δεν απαιτείται προηγούμενη άδεια για να εισαχθούν σε δίκη δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και υπάλληλοι οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
4. Ποιο από τα παρακάτω πρόσωπα δεν έχει δικαίωμα να ασκήσει αίτηση αναστολής εκτέλεσης κατά πράξης διοικητικής αρχής;
5. Σύμφωνα με το ΠΔ 18/89 αν πεθάνει ο δικηγόρος που υπέγραψε το δικόγραφο:
6. Σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η συζήτηση αναβάλλεται υποχρεωτικώς:
α. αν κάποιος από τους διαδίκους που δεν παρίστανται δεν έχει κλητευτεί νόμιμα, ή
β. αν το ζητήσει κάποιος από τους διαδίκους που, αν και παρίσταται, δεν έχει κλητευτεί νόμιμα.
8. Ο όρκος του διερμηνέα κατά το άρθρο 236 ΚΠΔ:
Σύμφωνα με το άρθρο 236 ΚΠΔ Ο διερμηνέας πριν αναλάβει τα καθήκοντα του, οφείλει να ορκισθεί σύμφωνα με το άρθρο 219 ενώπιον εκείνου που τον διόρισε ότι θα μεταφράσει με ακρίβεια και πιστότητα, όλα όσα θα ειπωθούν κατά τη συζήτηση ή, αν πρόκειται για την περίπτωση του άρθρου 238, τα έγγραφα, τηρώντας πλήρη εχεμύθεια σχετικά με όσα του εμπιστεύθηκε ο κατηγορούμενος. Στόχος της ρύθμισης είναι να διασφαλιστεί ότι ο διερμηνέας θα ασκεί τα καθήκοντά του «τηρώντας πλήρη εχεμύθεια». οι διερμηνείς είναι υποχρεωμένοι να τηρούν την αρχή της εμπιστευτικότητας όσον αφορά τη διερμηνεία σε κάθε στάδιο της ποινικής διαδικασίας. Επομένως, θα πρέπει να γίνει δεκτό πως οι διερμηνείς δεσμεύονται να εκπληρώνουν κάθε καθήκον που θα τους ανατεθεί στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας με εχεμύθεια. Σύμφωνα δε με το άρθρο 100 ΚΠΔ🡪 η επικοινωνία με τον συνήγορο είναι απόρρητη🡪 ο διερμηνέας δεσμεύεται να μην αποκαλύπτει το περιεχόμενο της επικοινωνίας που διερμήνευσε.
Ο ανακριτικός υπάλληλος είναι υποχρεωμένος ως γενικός ανακριτικός υπάλληλος του αρθ. 33 ΚΠΔ, να διενεργήσει αυτεπάγγελτη έκτακτη (αστυνομική) προανάκριση, σύμφωνα με το αρθ. 243 ΚΠΔ, λόγω κινδύνου από την αναβολή. Ο κίνδυνος συνίσταται στο γεγονός ότι θα χαθούν τα πειστήρια και προφανώς και ο δράστης του αυτεπαγγέλτως διωκόμενου πλημμελήματος της κλοπής (αρθ.372 ΠΚ). Έτσι, ο Αξιωματικός Υπηρεσίας θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ανακριτικές (δικονομικές) και υπηρεσιακές ενέργειες εκτός όμως από τη σύλληψη του δράστη, καθόσον δεν πρόκειται για αυτόφωρο έγκλημα, όπως το προβλέπει το αρθ. 242 ΚΠΔ, αφού η κλοπή έγινε μια εβδομάδα πριν, οπότε το αυτόφωρο είχε λήξει. Συγκεκριμένα Ως προς τη χρονική διάρκεια αυτού θα πρέπει να επισημανθεί ότι, λόγω και του εξαιρετικού χαρακτήρα της αυτόφωρης διαδικασίας, το αυτόφωρο διαρκεί έως τα μεσάνυχτα της επόμενης μέρας του εγκλήματος, δηλαδή το πολύ 47 ώρες και 59 λεπτά. Με άλλα λόγια, κατά την κρατούσα νομική άποψη, δεν υπάρχει έγκλημα διωκόμενο κατά την αυτόφωρη διαδικασία αν έχουν παρέλθει τα μεσάνυχτα (24:00) της επομένης.
Παραδείγματος χάριν αν κάποιος τελέσει κάποιο αδίκημα στις 23:59 της Δευτέρας, το αυτόφωρο λήγει στις 00:00 της Τρίτης, ήτοι 24 ώρες και 1 λεπτό), ενώ αν κάποιος τελέσει κάποιο αδίκημα στη 00:01 το βράδυ της Δευτέρας, το αυτόφωρο θα διαρκέσει έως τις 00:00 της Τετάρτης, δηλαδή 47 ώρες και 59 λεπτά.
10. Ο μέγιστος αριθμός ακροατών σε μία
ποινική δίκη με μεγάλο ενδιαφέρον
καθορίζεται από:
Άρθρο 329 παρ. 3 ΚΠΔ Αν πρόκειται για δίκες που είναι πιθανό να προσελκύσουν μεγαλύτερο αριθμό ακροατών από τον συνηθισμένο, οι οποίοι μπορεί εξαιτίας της ανεπάρκειας του χώρου στον οποίο διεξάγεται η δίκη να εμποδίσουν την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας, ο πρόεδρος του δικαστηρίου σε συνεννόηση με τον εισαγγελέα ορίζουν τον αριθμό των ακροατών, οπότε επιτρέπεται χωρίς διάκριση η είσοδος στον καθένα, ωσότου συμπληρωθεί αυτός ο αριθμός.
11. Η αρχή της προφορικότητας της διαδικασίας:
Η διαδικασία στο ακροατήριο διεξάγεται προφορικά. Είναι Επιμέρους έκφανση της αρχής της δημοσιότητας λαμβάνουν προφορικά χώρα στο ακροατήριο όλα τα επιμέρους στάδια της ακροαματικής διαδικασίας, για παράδειγμα η εξέταση μαρτύρων, οι ερωτήσεις του εισαγγελέα και των δικαστών στον κατηγορούμενο, οι αγορεύσεις των συνηγόρων κτλ και περιλαμβάνει και την αρχή της δημόσιας απαγγελίας των ποινικών αποφάσεων και την αρχή της δημοσίευσης της μειοψηφούσας γνώμης της σύνθεσης του δικαστηρίου.
Σύμφωνα με το άρθρο 340 παρ. 1 εδ. β ΚΠΔ Στα κακουργήματα και στα πλημμελήματα για τα οποία ο νόμος απειλεί ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) ετών, ο πρόεδρος του δικαστηρίου διορίζει υποχρεωτικά συνήγορο σε όσους κατηγορούμενους δεν έχουν από πίνακα που καταρτίζει τον Ιανουάριο κάθε έτους το διοικητικό συμβούλιο του οικείου δικηγορικού συλλόγου.
13. Ο Α έχει τεθεί με απόφαση δικαστηρίου σε πλήρη δικαστική συμπαράσταση. Ο πληρεξούσιος δικηγόρος Π κατόπιν προφορικής εντολής του δικαστικού συμπαραστάτη Β, καταθέτει ενώπιον του πολιτικού δικαστηρίου αγωγή αποζημίωσης κατά του Γ, ο οποίος με υπαιτιότητα του παρέσυρε με το αυτοκίνητό του και τραυμάτισε τον Α με ενάγοντα τον ίδιο τον Α. Στη δίκη παρίσταται ο Α μαζί με τον πληρεξούσιο Π. είναι νόμιμη η παράσταση;
*14. Υφίσταται έλλειψη δημοσιότητας όταν κατά την διάρκεια της συνεδρίασης η δίκη συνεχίζεται σε άλλη αίθουσα εντός του δικαστικού μεγάρου;
15. Η γενική πληρεξουσιότητα του άρθρου 97 ΚΠΟΛΔ :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου