Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2025

1ο Τεστ Προσομοίωσης Στοιχείων Δικαίου 4ου Διαγωνισμού Δικαστικών Γραμματέων

  

1.  Η Βουλή με την αυξημένη πλειοψηφία των 3/5 αποφασίζει να προβεί σε αναθεώρηση του άρθρου 32 Σ περί της διαδικασίας εκλογής του ΠτΔ και να ψηφίζεται αυτός εξ αρχής με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών. Μπορεί να πράξει την αναθεώρηση αυτή;

0/1
Σωστή απάντηση
Σχόλια

Στο άρθρο 32 Σ προβλέπεται η διαδικασία εκλογής του ΠτΔ. Ο ΠτΔ αποτελεί τον ρυθμιστή του πολιτεύματος και ένα από τα σημαντικά πολιτικά πρόσωπα της χώρας, ο οποίος την εκπροσωπεί δημοσίως στο εξωτερικό. Ο ρόλος του είναι κομβικός στην άσκηση της προεδρευόμενης κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Και τούτο διότι, δεν ασκεί όλες τις αρμοδιότητες ο ίδιος και δη, την εκτελεστική εξουσία, αλλά συμπράττει στην άσκηση της νομοθετικής και εκτελεστικής λειτουργίας με περιορισμένες αρμοδιότητες. Σε αντίθετη περίπτωση, το πολίτευμα της Ελλάδας θα ήταν προεδρική και όχι προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία.
Η οποιαδήποτε αλλαγή στη θέση και φύση του ρόλου του ΠτΔ μπορεί να επηρεάσει την άσκηση του πολιτεύματος. Αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι η αλλαγή μίας διαδικασίας δεν εμπίπτει στις ουσιώδεις συνταγματικές διατάξεις που αφορούν στη βάση και στη μορφή του πολιτεύματος, η σκέψη τούτη δεν ισχύει. Η ψήφιση του ΠτΔ με διαφορετική πλειοψηφία βάλλει τόσο κατά του κοινοβουλευτικού, όσο και κατά του προεδρευόμενου χρκτ του πολιτεύματος της χώρας. Και τούτο διότι, προκειμένου η Κυβέρνηση να μην ασκεί ανεμπόδιστη το ρόλο της, αλλά και ο ΠτΔ να μην γίνεται φερέφωνο αυτής, οφείλει να τηρούνται οι συνταγματικές δικλείδες που έχουν τεθεί. Οποιαδήποτε διαφοροποίηση δεν αποτελεί απλή διαδικαστική αλλαγή αλλά θίγει έμμεσα το πολίτευμα το ίδιο, καθιστώντας τυχόν αναθεώρηση της διάταξης αυτής ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα μη συνταγματικά ανεκτή.

2. Οι συνταγματικά κατοχυρωμένες Ανεξάρτητες Αρχές αφορούν:

1/1
Σχόλια
Σύμφωνα με το άρθρο 101Α Σ, οι ανεξάρτητες αρχές κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα. Αυτές προβλέπονται σε 5 τομείς:
1. Προστασία των προσωπικών δεδομένων (άρθρο 9Α Σ).
2. Έλεγχος του κράτους στη ραδιοφωνία και στην τηλεόραση μέσω του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) (άρθρο 15 παρ. 2 Σ).
3. Διασφάλιση απορρήτου των επικοινωνιών (άρθρο 19 παρ. 2 Σ).
4. Έλεγχος προσλήψεων στο δημόσιο και στον ευρύτερο τομέα του δημοσίου είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή (άρθρο 103 παρ. 7 Σ).
5. Αρμοδιότητες του «Συνηγόρου του Πολίτη» (άρθρο 103 παρ. 9 Σ).
Οι Ανεξάρτητες Αρχές αποτελούν κρατικά όργανα που τελούν υπό ορισμένο καθεστώς, το οποίο προσιδιάζει στην άσκηση από αυτά εξουσίας, το οποίο φέρει το διακριτικό γνώρισμα της ανεξαρτησίας (βλ. απόφαση δικαστηρίου επί υπόθεσης C-518/07 Επιτροπή κ. Γερμανίας, σκέψη 25). Συνεπώς, και τα όργανα που την ασκούν συνιστούν ανεξάρτητα όργανα, τα οποία δε δέχονται επιρροή από την πολιτική εξουσία ή την άσκηση του νομοθετικού έργου. Οι συνταγματικές επιταγές και εγγυήσεις της ανεξαρτησίας των Ανεξάρτητων Αρχών στηρίζονται στα ακόλουθα σημεία:
- Σε όσα καθορίζονται στο Σύνταγμα, ασκείται αποκλειστικά ανεξάρτητη εξουσία. Τούτο σημαίνει ότι τα ανεξάρτητα αυτά όργανα δεν μπορούν να ασκήσουν την κρατική εξουσία και δε δέχονται συσχέτιση με φορείς της πολιτικής εξουσίας. Στα πλαίσια αυτά, ανεξάρτητος είναι και ο έλεγχος της νομιμότητάς τους, με εξαίρεση τον δικαστικό που υπόκεινται δικαιοκρατικώς και οι ίδιες.
- Πέρα από τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί, αναλαμβάνουν να συμπράττουν υποχρεωτικά και στις λοιπές αρμοδιότητες, ιδίως νομοθετικού ή κανονιστικού χρκτ, που έχουν ανατεθεί σε άλλα όργανα του ίδιου πεδίου.
- Όλες οι πράξεις τους, δεδομένου ότι δεν συνιστούν πολιτικές πράξεις, πρέπει να είναι νομικά θεμελιωμένες.
Οι εγγυήσεις αυτές μπορεί να είναι προσωπικές, λειτουργικές ή το ορισμένο θητείας.
1. Προσωπική = αφορά σε κάθε μέλος της ανεξάρτητης αρχής και στο καθεστώς του δεσμού που τον συνδέει με αυτή. Η προσβολή της επέρχεται όταν τρίτοι φορείς επιδιώκουν έμμεσα να επηρεάσουν την άσκηση της ανεξάρτητης κρίσης των μελών της Αρχής. Συνδέεται άμεσα με την αρχή της αμεροληψίας.
2. Λειτουργική = αφορά στην άσκηση των καθηκόντων κάθε μέλους της ανεξάρτητης αρχής, η οποία πρέπει να ασκείται κατά τη γνώμη και την κρίση του μέλους και όχι επηρεαζόμενη από τη γνώμη ή βούληση ετέρων παραγόντων, εκτός η εντός της Αρχής. Η τυχόν επέμβαση τρίτου παράγοντα μπορεί να γίνει πριν από τη λήψη της απόφασης (προληπτική) ή και μεταγενέστερα αυτής κατά την παραγωγή εννόμων συνεπειών (κατασταλτική). Σε κάθε περίπτωση, είναι απαγορευμένη. Έτσι, η λειτουργική ανεξαρτησία του οργάνου είναι συνεχής, ακόμη και σε σημεία που τα μέλη δε διαθέτουν προσωρινά τη δική τους.
3. Ορισμένο θητείας = ορισμένη διάρκεια της θητείας των μελών της Αρχής. Είναι άμεσα συνυφασμένη με την αρχή της προσωπικής ανεξαρτησίας. Αποτελεί εγγύηση του αδιατάρακτου της θητείας των μελών κατά τον ορισμένο χρόνο διάρκειας αυτής.

3. Δημόσιος υπάλληλος παραπέμφθηκε ενώπιον του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου για εξύβριση. Το δικαστήριο ανέβαλε τη δίκη, καθώς δεν ελήφθη άδεια για την παραπομπή του από το υπηρεσιακό συμβούλιο της υπηρεσίας του. Έπραξε σωστά;

0/1
Σωστή απάντηση
Σχόλια
Σύμφωνα με το άρθρο 104 Σ, κανένας από τους υπαλλήλους που αναφέρονται στο προηγούμενο άρθρο δεν μπορεί να διοριστεί σε άλλη θέση δημόσιας υπηρεσίας ή οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή δημόσιας επιχείρησης ή οργανισμού κοινής ωφέλειας. Kατ’ εξαίρεση μπορεί να επιτραπεί με ειδικό νόμο ο διορισμός και σε δεύτερη θέση, εφόσον τηρούνται οι διατάξεις της επόμενης παραγράφου.
Oι κάθε είδους πρόσθετες αποδοχές ή απολαβές των υπαλλήλων του προηγούμενου άρθρου δεν μπορεί να είναι κατά μήνα ανώτερες από το σύνολο των αποδοχών της οργανικής τους θέσης. Δεν απαιτείται προηγούμενη άδεια για να εισαχθούν σε δίκη δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και υπάλληλοι οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.

4. Ποιο από τα παρακάτω πρόσωπα δεν έχει δικαίωμα να ασκήσει αίτηση αναστολής εκτέλεσης κατά πράξης διοικητικής αρχής;

0/1
Σωστή απάντηση
Σχόλια
Η ορθή απάντηση είναι (β). Σύμφωνα με το άρθρο 19 του ΚΔΔ, δικαίωμα άσκησης αίτησης αναστολής εκτέλεσης έχει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει έννομο συμφέρον. Ο κληρονόμος του θιγέντος έχει δικαίωμα άσκησης αίτησης ακύρωσης, αλλά όχι και αίτησης αναστολής εκτέλεσης.

5. Σύμφωνα με το ΠΔ 18/89 αν πεθάνει ο  δικηγόρος που υπέγραψε το δικόγραφο:

1/1
Σχόλια
Σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ. 4 του ΠΔ 18/89: Αν πεθάνει ο δικηγόρος που υπέγραψε το δικόγραφο, η δίκη αναβάλλεται αυτεπαγγέλτως εφάπαξ και για εύλογο διάστημα, όχι μεγαλύτερο από έξι μήνες, αφού εκτιμηθεί η φύση της υπόθεσης, εκτός αν ο εντολέας του ζητήσει στο ακροατήριο αυτοπροσώπως ή με πληρεξούσιο τη συνέχιση της δίκης.

6. Σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η συζήτηση αναβάλλεται υποχρεωτικώς:

1/1
Σχόλια
Το άρθρο 135 παρ. 2 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας ορίζει ότι: Η συζήτηση αναβάλλεται υποχρεωτικώς:
α. αν κάποιος από τους διαδίκους που δεν παρίστανται δεν έχει κλητευτεί νόμιμα, ή
β. αν το ζητήσει κάποιος από τους διαδίκους που, αν και παρίσταται, δεν έχει κλητευτεί νόμιμα.
7. Ποιο από τα παρακάτω πρόσωπα είναι αρμόδιο για την εξέταση της ενδικοφανούς προσφυγής;
1/1
Σχόλια
Η ενδικοφανής προσφυγή εξετάζεται από ένα άλλο όργανο της ίδιας διοικητικής αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 3.

8. Ο όρκος του διερμηνέα κατά το άρθρο 236 ΚΠΔ: 

0/1
Σωστή απάντηση
Σχόλια
Απάντηση: Δ
Σύμφωνα με το άρθρο 236 ΚΠΔ Ο διερμηνέας πριν αναλάβει τα καθήκοντα του, οφείλει να ορκισθεί σύμφωνα με το άρθρο 219 ενώπιον εκείνου που τον διόρισε ότι θα μεταφράσει με ακρίβεια και πιστότητα, όλα όσα θα ειπωθούν κατά τη συζήτηση ή, αν πρόκειται για την περίπτωση του άρθρου 238, τα έγγραφα, τηρώντας πλήρη εχεμύθεια σχετικά με όσα του εμπιστεύθηκε ο κατηγορούμενος. Στόχος της ρύθμισης είναι να διασφαλιστεί ότι ο διερμηνέας θα ασκεί τα καθήκοντά του «τηρώντας πλήρη εχεμύθεια». οι διερμηνείς είναι υποχρεωμένοι να τηρούν την αρχή της εμπιστευτικότητας όσον αφορά τη διερμηνεία σε κάθε στάδιο της ποινικής διαδικασίας. Επομένως, θα πρέπει να γίνει δεκτό πως οι διερμηνείς δεσμεύονται να εκπληρώνουν κάθε καθήκον που θα τους ανατεθεί στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας με εχεμύθεια. Σύμφωνα δε με το άρθρο 100 ΚΠΔ🡪 η επικοινωνία με τον συνήγορο είναι απόρρητη🡪 ο διερμηνέας δεσμεύεται να μην αποκαλύπτει το περιεχόμενο της επικοινωνίας που διερμήνευσε.
9. Ο βιβλιοπώλης Α προσέρχεται στο Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής του και αναφέρει ότι τα βιβλία, τα οποία εκλάπησαν μια εβδομάδα πριν, τα είδε όλα σε πλανόδιο μικροπωλητή ο οποίος ήταν και ο κλέφτης του καταστήματός του, τον οποίο είχε δει κατά τη διάρκεια της κλοπής. Μπορούν τα αστυνομικά όργανα να τον συλλάβουν;
0/1
Σωστή απάντηση
Σχόλια
Απάντηση : Α.
Ο ανακριτικός υπάλληλος είναι υποχρεωμένος ως γενικός ανακριτικός υπάλληλος του αρθ. 33 ΚΠΔ, να διενεργήσει αυτεπάγγελτη έκτακτη (αστυνομική) προανάκριση, σύμφωνα με το αρθ. 243 ΚΠΔ, λόγω κινδύνου από την αναβολή. Ο κίνδυνος συνίσταται στο γεγονός ότι θα χαθούν τα πειστήρια και προφανώς και ο δράστης του αυτεπαγγέλτως διωκόμενου πλημμελήματος της κλοπής (αρθ.372 ΠΚ). Έτσι, ο Αξιωματικός Υπηρεσίας θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ανακριτικές (δικονομικές) και υπηρεσιακές ενέργειες εκτός όμως από τη σύλληψη του δράστη, καθόσον δεν πρόκειται για αυτόφωρο έγκλημα, όπως το προβλέπει το αρθ. 242 ΚΠΔ, αφού η κλοπή έγινε μια εβδομάδα πριν, οπότε το αυτόφωρο είχε λήξει. Συγκεκριμένα Ως προς τη χρονική διάρκεια αυτού θα πρέπει να επισημανθεί ότι, λόγω και του εξαιρετικού χαρακτήρα της αυτόφωρης διαδικασίας, το αυτόφωρο διαρκεί έως τα μεσάνυχτα της επόμενης μέρας του εγκλήματος, δηλαδή το πολύ 47 ώρες και 59 λεπτά. Με άλλα λόγια, κατά την κρατούσα νομική άποψη, δεν υπάρχει έγκλημα διωκόμενο κατά την αυτόφωρη διαδικασία αν έχουν παρέλθει τα μεσάνυχτα (24:00) της επομένης.
Παραδείγματος χάριν αν κάποιος τελέσει κάποιο αδίκημα στις 23:59 της Δευτέρας, το αυτόφωρο λήγει στις 00:00 της Τρίτης, ήτοι 24 ώρες και 1 λεπτό), ενώ αν κάποιος τελέσει κάποιο αδίκημα στη 00:01 το βράδυ της Δευτέρας, το αυτόφωρο θα διαρκέσει έως τις 00:00 της Τετάρτης, δηλαδή 47 ώρες και 59 λεπτά.

10. Ο μέγιστος αριθμός ακροατών σε μία

ποινική δίκη με μεγάλο ενδιαφέρον

καθορίζεται από: 

1/1
Σχόλια
Απάντηση: Δ
Άρθρο 329 παρ. 3 ΚΠΔ Αν πρόκειται για δίκες που είναι πιθανό να προσελκύσουν μεγαλύτερο αριθμό ακροατών από τον συνηθισμένο, οι οποίοι μπορεί εξαιτίας της ανεπάρκειας του χώρου στον οποίο διεξάγεται η δίκη να εμποδίσουν την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας, ο πρόεδρος του δικαστηρίου σε συνεννόηση με τον εισαγγελέα ορίζουν τον αριθμό των ακροατών, οπότε επιτρέπεται χωρίς διάκριση η είσοδος στον καθένα, ωσότου συμπληρωθεί αυτός ο αριθμός.

11. Η αρχή της προφορικότητας της διαδικασίας: 

1/1
Σχόλια
Απάντηση : Γ
Η διαδικασία στο ακροατήριο διεξάγεται προφορικά. Είναι Επιμέρους έκφανση της αρχής της δημοσιότητας λαμβάνουν προφορικά χώρα στο ακροατήριο όλα τα επιμέρους στάδια της ακροαματικής διαδικασίας, για παράδειγμα η εξέταση μαρτύρων, οι ερωτήσεις του εισαγγελέα και των δικαστών στον κατηγορούμενο, οι αγορεύσεις των συνηγόρων κτλ και περιλαμβάνει και την αρχή της δημόσιας απαγγελίας των ποινικών αποφάσεων και την αρχή της δημοσίευσης της μειοψηφούσας γνώμης της σύνθεσης του δικαστηρίου.
12. Διορίζεται υποχρεωτικά συνήγορος υπερασπίσεως κατηγορουμένου από το δικαστήριο:
0/1
Σωστή απάντηση
Σχόλια
Απάντηση: Γ
Σύμφωνα με το άρθρο 340 παρ. 1 εδ. β ΚΠΔ Στα κακουργήματα και στα πλημμελήματα για τα οποία ο νόμος απειλεί ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) ετών, ο πρόεδρος του δικαστηρίου διορίζει υποχρεωτικά συνήγορο σε όσους κατηγορούμενους δεν έχουν από πίνακα που καταρτίζει τον Ιανουάριο κάθε έτους το διοικητικό συμβούλιο του οικείου δικηγορικού συλλόγου.

13. Ο Α έχει τεθεί με απόφαση δικαστηρίου σε πλήρη δικαστική συμπαράσταση. Ο πληρεξούσιος δικηγόρος Π κατόπιν προφορικής εντολής του δικαστικού συμπαραστάτη Β, καταθέτει ενώπιον του πολιτικού δικαστηρίου αγωγή αποζημίωσης κατά του Γ, ο οποίος με υπαιτιότητα του παρέσυρε με το αυτοκίνητό του και τραυμάτισε τον Α με ενάγοντα τον ίδιο τον Α. Στη δίκη παρίσταται ο Α μαζί με τον πληρεξούσιο Π. είναι νόμιμη η παράσταση; 

*
1/1
Σχόλια
Απάντηση : το Δ. Άρθρο 64.-1. Όσοι είναι ανίκανοι να παρίστανται στο δικαστήριο με το δικό τους όνομα εκπροσωπούνται από τους νόμιμους αντιπροσώπους τους. 2. Τα νομικά πρόσωπα παρίστανται στο δικαστήριο με όποιον τα εκπροσωπεί. Στις περιπτώσεις που χρειάζεται προηγούμενη άδεια για τη διεξαγωγή της δίκης, η απεριόριστη χορήγησή της περιλαμβάνει και τη δίκη κατ` έφεση, Αναψηλάφηση και αναίρεση. 3. Οι ενώσεις προσώπων που επιδιώκουν κάποιο σκοπό, χωρίς να αποτελούν σωματείο, καθώς και οι εταιρίες που δεν έχουν νομική προσωπικότητα, παρίστανται στο δικαστήριο με τα πρόσωπα, στα οποία έχει ανατεθεί η διαχείριση των υποθέσεών τους. 4. Αν δεν υπάρχει διάταξη που ρυθμίζει τη δικαστική παράσταση των προσώπων που αναφέρονται στις παραγράφους 1 έως 3, τα πρόσωπα αυτά εκπροσωπούνται από όποιους τα αντιπροσωπεύουν στις συναλλακτικές τους σχέσεις. Εκπροσώπηση ανικάνων, νομικών προσώπων, ενώσεων προσώπων🡪 Περιλαμβάνει και την ενεργητική (ενάγων, αιτών, εκκαλών= αυτός που ασκεί έφεση) και την παθητική (εναγόμενος, καθ` ου η αίτηση, εκκαλούμενος) νομιμοποίηση 🡪 Όσοι είναι ανίκανοι να παρίστανται στο δικαστήριο με το δικό τους όνομα εκπροσωπούνται από τους νόμιμους αντιπροσώπους τους 🡪 ΔΙΚΑΙΟΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ 🡪 Φυσικά πρόσωπα🡪 από τον δικαστικό συμπαραστάτη όταν τελεί σε Δικαστική συμπαράσταση πλήρης/μερική/επικουρική🡪 συναίνεση εγγράφως και πριν την άσκηση της σχετικής αγωγής από δικαστικό συμπαραστάτη προς τον Πληρεξούσιο δικηγόρο, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ΑΚ.

14. Υφίσταται έλλειψη δημοσιότητας όταν κατά την διάρκεια της συνεδρίασης η δίκη συνεχίζεται σε άλλη αίθουσα εντός του δικαστικού μεγάρου;

1/1
Σχόλια
Απάντηση το Β. Υποστηρίζεται νομολογιακά αλλά και στη θεωρία ότι δεν υφίσταται έλλειψη δημοσιότητας όταν κατά την διάρκεια της συνεδρίασης η δίκη συνεχίζεται σε άλλη αίθουσα εντός του δικαστικού μεγάρου, εφόσον και εκεί τηρήθηκε δημοσιότητα και προσήλθαν όλοι οι παράγοντες της δίκης.

15. Η γενική πληρεξουσιότητα του άρθρου 97 ΚΠΟΛΔ :

0/1
Σωστή απάντηση
Σχόλια
Απάντηση το Α. Άρθρο 97 κπολδ - 1. Η πληρεξουσιότητα παρέχει στον πληρεξούσιο το δικαίωμα να παριστά στο δικαστήριο εκείνον που έδωσε την πληρεξουσιότητα, να ενεργεί όλες τις κύριες ή παρεπόμενες πράξεις που αφορούν τη διεξαγωγή της δίκης, στις οποίες περιλαμβάνεται η άσκηση αγωγών, παρεμβάσεων, προσεπικλήσεων και ένδικων μέσων, να λαμβάνει Ασφαλιστικά μέτρα και να επιδιώκει την εκτέλεση, καθώς και να παρίσταται στις αντίστοιχες δίκες που δημιουργούνται από τις πράξεις αυτές. 2. Περιορισμός της πληρεξουσιότητας ισχύει μόνον αν δηλωθεί ρητά, όταν χορηγήθηκε. 3. Η πληρεξουσιότητα για όλες τις δίκες παύει να ισχύει μετά πέντε χρόνια από τη χορήγησή της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου